پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

برند بوش؛ مهندسی آلمانی در خدمت صنعت برق و الکترونیک

امداد آی.پی نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران

برند بوش؛ مهندسی آلمانی در خدمت صنعت برق و الکترونیک

۲۰۴ بازديد
بوش که یکی از ۱۰ شرکت بزرگ آلمانی محسوب می‌شود، بیش از همه شهرتی جهانی در تأمین قطعات اتومبیل دارد. آن‌ها پیش‌گام بازار شمع خودرو، سیستم‌های انژکتوری و ترمز در جهان هستند. امروزه، برند آلمانی در بیش از ۵۰ کشور جهان مراکز عملیاتی دارد. از سال ۱۹۹۶، سهام شرکت بوش بین مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و خانواده‌ی بوش تقسیم شد. ۹۲ درصد در اختیار بنیاد رابرت بوش است که شرکت را با اصول غیرانتفاعی اداره کرده و سود حاصله را در فعالیت‌های خیرخواهانه هزینه می‌کند.

بوش / Bosch

مرکز مدیریت جهانی بوش در گرلینگن

تاریخچه‌ی تأسیس
رابرت بوش، جوانی آلمانی بود که از همان سال‌های ابتدایی فعالیت، با رویایی تأسیس کسب‌وکار اختصاصی خودش زندگی می‌کرد. او در سال ۱۸۸۶ کارگاهی را با هدف اجرای پروژه‌های دقیق مکانیکی و الکترونیکی در اشتوتگارت تأسیس کرد. تأسیس این کارگاه، شروعی بر دورانی شد که در سال‌های بعد استقلال، ورود به بازارهای خارج از آلمان، فعالیت در صنعت خودرو و حضور در بزرگ‌ترین کارخانه‌های جهان را به همراه داشت.

رابرت بوش

رابرت بوش

سال‌های ابتدایی فعالیت کارگاه رابرت، مانند هر کسب‌وکار دیگر با فراز و فرودهای متعددی همراه بود. او در میانه‌ی دهه‌ی ۱۸۹۰ رشد بیشتر را در شرکت خود احساس کرد که منجر به روند صعودی سریع در آستانه‌ی قرن بیستم شد.

اولین پروژه‌ی جدی بوش، بهینه‌سازی طراحی و ساخت شمع خودرو بود
رابرت بوش در سال‌های ابتدایی هرنوع پروژه‌ی طراحی و ساخت دقیق در حوزه‌های مهندسی مکانیک و الکترونیک را انجام می‌داد. پروژه‌هایی که شاید شامل پیاده‌سازی سیستم‌های تلفن یا لامپ‌های روشنایی هم می‌شد. اولین پروژه‌ی مهم او، ساخت دستگاه جرقه‌زن مغناطیسی برای یک موتور ثابت بود که طراحی آن نیز از قبل وجود داشت. رابرت با پذیرفتن این پروژه و بهینه‌سازی طراحی موجود، اولین قدم‌ها را برای شهرت جهانی برداشت.

بوش / Bosch

اولین کارگاه بوش

از سال ۱۸۹۷، بوش به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی شمع جرقه‌ای اتومبیل شناخته می‌شد. او زمینه‌ی تخصصی شرکتش را پیدا کرده بود و با ورود به صنعت پرظرفیت خودرو، آینده‌اش را تضمین‌شده می‌دید.

با ورود به قرن بیستم، تلاش‌های برای بهبود محصولات شرکت افزایش یافت. رابرت برای پست مدیریت مهندسی شرکتش گاتلاب هانولد را استخدام کرده بود که در سال ۱۹۰۲، طرحی جدید برای شمع خودرو ارائه کرد. طرح هانولد ولتاژ بیشتری را مورد استفاده قرار می‌داد که موجب ثبات بیشتر عملکردی محصولات بوش می‌شد. تولید اولین نمونه‌های آن شمع، بوش را به تأمین‌کننده‌ی جهانی قطعات مربوطه در خودرو تبدیل کرد.

بوش / Bosch

شمع جرقه‌زن ولتاژ پایین بوش

هانولد ابتدا به‌عنوان شاگرد در کارگاه بوش مشغول شد. او در سال‌های بعد علاوه‌بر توسعه‌ی طرح شمع خودرو، نوآوری‌هایی در سیستم روشنایی، استارتر و بوق خودرو هم داشت که آن‌ها را به خط تولید بوش اضافه کرد. هانولد در سال ۱۹۲۳ از دنیا رفت.

بریتانیا اولین مقصد بوش در خارج از آلمان بود
اولین تلاش‌ها برای ورود به بازار جهانی، در سال ۱۸۹۸ و با ورود به بریتانیا انجام شد. رابرت بوش به‌همراه فردریک سیمز، شعبه‌ای از شرکت خود را در لندن تأسیس کرد که قدم اولیه برای ورودی جدی به بازارهای دیگر اروپایی بود. پس از تأسیس این شعبه، فروش در کشورهای اروپایی دیگر به‌سرعت شروع شد.

بوش / Bosch

شمع ولتاژ بالای بوش

پس از لندن، نوبت به پاریس رسید. فرانسه بزرگ‌ترین بازار اروپایی خودرو بود و بوش در سال ۱۸۹۹ با تأسیس زیرمجموعه به آن وارد شد. توسعه‌ی کسب‌وکار در پاریس با سرعت بالایی انجام شد و از سال ۱۹۰۵، برند آلمانی محصولات خود را در کارخانه‌ی اختصاصی فرانسه نیز تولید می‌کرد.

بوش / Bosch

پتنت شمع ولتاژ بالا

بوش پیش از آن که کارخانه‌ای بزرگ برای تولید محصولات راه‌اندازی کند، چند بار جابه‌جایی به ساختمان‌های مختلف را تجربه کرد. او درنهایت در سال ۱۹۰۱ تصمیم گرفت تا کارگاه تولیدی خود را گسترش دهد و با خرید زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف، اولین کارخانه‌ی رسمی را تأسیس کند. تمامی ساختمان از بتن تقویت‌شده ساخته شد. با وجود پیاده‌سازی معماری رنسانسی در آن، کارخانه‌ی بوش برای سال‌های اولیه‌ی قرن بیستم، مرکزی بسیار مدرن بود.

بوش / Bosch

ساختمان اولین کارخانه‌ی بوش

توسعه‌ی بین‌المللی
با شروع قرن بیستم، صنعت خودرو روز‌به‌روز اهمیت خود را به جهانیان نشان می‌داد. اولین مسابقات اتومبیل‌رانی در همان سال‌های اولیه و با هدف رقابت هرچه بیشتر خودروسازها و تولید‌کننده‌های قطعات برگزار شد. در سال ۱۹۰۳، مسابقه‌ای به‌نام Godron Bennett در ایرلند برگزار شد که Camille Jenatzy با خودروی مرسدس در آن به قهرمانی رسید. سیستم شمع و جرقه‌ی بوش که در سخت‌ترین شرایط هم به‌خوبی عمل می‌کرد، یکی از علل پیروزی کامیل در مسابقه‌ی مذکور بود.

بوش / Bosch

مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی گوردون بنت

آمریکا بازاری جدی برای بوش بود
بوش سیستم‌های شمع و جرقه‌ی خود را طی تبلیغاتی در آمریکا معرفی کرد که منجر به سفارش‌هایی میلیون دلاری از سوی مشتریان آن کشور در سال ۱۹۰۶ شد. همین سفارش‌ها، فروش برند آلمانی را در طول یک سال، دوبرابر کرد. کسب‌وکار بوش در آمریکا به‌قدری سودده شد که آن‌ها در سال ۱۹۱۲ زیرمجموعه‌ی تولیدی خود را در اسپرینگ‌فیلد ماساچوست تأسیس کردند.

بوش / Bosch

کارخانه‌ی بوش در پاریس

پس از آمریکا، نوبت به بازارهای دیگر نقاط جهان رسید تا یکی پس از دیگری، میزبان برند آلمانی شوند. دفاتر فروش به‌ترتیب در میانه‌ی دوم دهه‌ی ۱۹۰۰ در کشورهای متعدد جهان تأسیس شدند. آفریقای جنوبی، استرالیا، آرژانتین، چین و ژاپن به‌ترتیب شاهد تأسیس دفاتر بوش شدند تا شبکه‌ی فروش آلمانی‌ها به همه‌ی قاره‌های جهان توسعه یابد. در سال ۱۹۱۳، کسب‌وکار شرکت در خارج از آلمان، ۸۸ درصد از درآمد را به خود اختصاص می‌داد.

بوش / Bosch

اولین نمونه‌های چراغ خودروی بوش

با پیشرفت فناوری خودروها و افزایش تقاضا، نیاز به امنیت و سرعت بیشتر هم به آن‌ها افزوده شد. بوش باتوجه‌به همین نیازهای جدید، محصولات مرتبط با آن‌ها را طراحی و به بازار عرضه کرد. سیستم روشنایی و استارتر، محصولات مهمی بودند که در سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ عرضه شدند. سیستم روشنایی شامل چراغ‌های بالای خودرو، ژنراتور، رگولاتور و باتری بود تا روشنایی مناسبی را برای خودروها تأمین کند.

بوش / Bosch

تبلیغات بوش در ابتدای قرن بیستم

جنگ جهانی اول
جنگ جهانی اول با تعطیلی دفاتر بین‌المللی همراه بود
با شعله‌ور شدن آتش اولین جنگ جهانی در سال ۱۹۱۴، همه‌ی بازارهای خارجی بوش به یک‌باره تعطیل شدند. تحقیق و توسعه متوقف شد و تولید در آلمان نیز به اسلحه اختصاص یافت. بوش از آن زمان به‌جای شمع خودرو، به تولید چاشنی‌های انفجاری نارنجک مشغول شد. تقریبا نیمی از نیروی انسانی شرکت نیز به خدمات نظامی فراخوانده شدند و زنان، نیروی جدید کار در کارخانه‌ها بودند. از میان افرادی که به جنگ رفتند، ۴۵۳ نفر از آن‌ها هیچ‌گاه به بوش باز نگشتند.

بوش / Bosch

اولین کارمندان بوش

بوش برای کمک بیشتر به بهبود شرایط دشوار جنگ، زیرساخت‌های تولیدی خود را نیز به کار گرفت. آن‌ها یکی از بخش‌های تولید چراغ خودرو را به بیمارستانی برای آسیب‌دیده‌های جنگ اختصاص دادند.

در دروان جنگ جهانی، دفاتر فروش و نشان‌های انحصاری شرکت به‌نوعی به دست دیگران افتاد. البته، شعبه‌ی آمریکایی که توسط سرمایه‌داری از همان کشور خریداری شده بود، با همان نام Bosch به کار خود ادامه می‌داد. گاتلوب هانولد در آن زمان برای جلوگیری از هرگونه اشتباه و سردرگمی در شناسایی محصولات بوش، لوگویی دایره‌ای برای شرکت طراحی کرد که تا امروز هم نشانه‌هایی از آن در لوگوی بوش باقی مانده است.

بوش / Bosch

طراحی اولیه‌ی لوگوی بوش

پس از جنگ، بوش به‌صورت شرکت عمومی مسئولیت محدود و با نام Robert Bosch AG کار خود را ادامه داد و در همان ابتدا، با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد. بازگشت به بازارهای جهانی به‌خاطر ظهور رقبای جدید، دشواری زیادی داشت و پتنت‌ها نیز از مالکیت برند آلمانی خارج شده بودند. به‌هرحال، تسلیم شدن هیچ‌گاه در دستور کار آلمانی‌ها قرار نداشت. آن‌ها به‌سرعت قراردادهای قدیمی را بازنویسی کرده و دفاتر جدید تأسیس کردند. در همان دوران تمرکز روی مهارت اصلی بوش یعنی عطش شدید برای نوآوری، ادامه داشت.

بوش / Bosch

رابرت بوش در حال آزمایش قطعه‌‌ای در کارخانه

با افزایش فروش خودروها، امنیت آن‌ها بازاری جدید برای بوش بود
فعالیت‌هایی که به‌خاطر جنگ جهانی اول متوقف شده بودند، دوباره از سر گرفته شدند. نیروی محرکه‌ای که این بار مهندسان بوش را به تحقیق و نوآوری بیشتر هدایت می‌کرد، ترافیک بیشتر در جاده‌های سرتاسر جهان بود که نیاز به امنیت، یکی از اولین درخواست‌های آن محسوب می‌شد. تا سال ۱۹۲۶، تحقیق و توسعه برای ارائه‌ی محصولاتی در جهت نیازهای جدید ادامه داشت و مواردی همچون چراغ موتورسیکلت و دوچرخه، بوق، شیشه‌ پاک‌کن و شمع متصل به باتری به مجموعه‌ی محصولات شرکت اضافه شدند.

بوش / Bosch

بوق خودرو محصول بوش

بوش در سال‌هایی که برای بازگشت به بازار قطعات خودرو تلاش می‌کرد، روندی جالب توجه از خدمات مشتریان را نیز شروع کرد. شبکه‌ای از کارگاه‌های تعمیر و نصب مستقل که طبق استانداردی مشخص به مشتریان خدمت‌رسانی کنند، نیاز آن سال‌های صنعت خودرو بود. چنین رویکردی قبلا در آمریکا انجام شده بود و بوش هم در سال ۱۹۲۱ با تأسیس Bosch Car Service، تعمیرگاه‌هایی را در خارج از آلمان برای خدمت‌رسانی بهتر تأسیس کرد. تا سال ۱۹۳۰، تعداد تعمیرگاه‌های بوش به ۲۷۵۰ عدد رسید. همین کارگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین عناصر شهرت جهانی بوش در سال‌های بعد بودند.

بوش / Bosch

خط تولید بوش با حضور کارگران رن

پس از چند دهه فعالیت، بوش به کیفیت و تولید سریع و ارزان مشهور شده بود. یکی از دلایل رسیدن به چنان شهرتی، خط تولید پیشرفته‌ی شرکت آلمانی بود که از سال ۱۹۲۵، به‌مرور در کارخانه‌های متعدد پیاده‌سازی شد. خط تولید پیشرفته، زمان تولید شمع خودرو را از ۵۰ روز به ۵ روز رساند.

بوش / Bosch

خط تولید چراغ خودرو

نوآوری و ورود به صنایع جدید
بوش درکنار بهینه‌سازی محصولات خود، همیشه به‌دنبال نوآوری‌های بیشتر در صنعت خودرو نیز بود. شرکت در سال ۱۹۲۷ پدیده‌ای جدید را به جهانیان معرفی کرد که تا به امروز هنوز کاربرد دارد. پمپ انژکتوری دیزلی، واکنش بوش به نیاز روزافزون بهینه‌سازی موتورهای دیزلی بود که در آن سال معرفی شد. سیستم جدید بوش ابتدا برای کامیون‌ها طراحی شد و از سال ۱۹۳۶ به‌صورت اختصاصی برای خودروهای سواری به بازار راه یافت.

جاذبه های گردشگری آلمان

۱- پارک المپیک مونیخ

این مجموعه بزرگ که در شمال شهر مونیخ واقع شده، از ابتدا برای برگزاری بازی‌های المپیک در سال ۱۹۷۲ ساخته شد و امروزه یکی از جاذبه های آلمان است. از فضاهای ورزشی و ساختمان های جانبی موجود در پارک المپیک مونیخ برای برگزاری تورنومنت های ورزشی، بازی های اروپایی، جام دیویس، جشنواره های فصلی و بسیاری مراسمات دیگر استفاده می شود.

بقیه مطلب اینجاست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.